svētdiena, augusts 29, 2010

101 lieta 1001 dienā

Pagājušajā rudenī, kad mēs ar Lauru apņēmāmies sāk šo 101 things to do in 1001 days projektu, Signis bija vienīgais latvietis, kurš jau bija aizsācis šo sarakstu. Ja nemaldos, tad tieši Sigņa blogs bija tas, kur Laura ķēra šo ideju. Iedvesmu varējām smelties vien viņa un pārējās pasaules tīmeklī.



Laiku pa laikam manā redzes lokā uzpeld kāds jauns apņemšanās saraksts, ko es ar lielu kāri apēdu. Man ļoti patīk iziet šiem sarakstiem cauri un paskatīties - kas tad ir tā 101 lieta, ko cilvēki vēlas realizēt 1001 dienā. Ir tīri interesanti lasīt šos sarakstus un reizēm brīnīties pat - ko tik cilvēki neapņemas. ir gan vienkāršākas, gan sarežģītākas, gan neiedomājamas, gan mērķtiecīgas idejas. Manuprāt, ļoti daudz arī var spriest par cilvēku pēc viņa sastādītā saraksta, protams, iespējams šie spriedelējumi ir maldīgi. :)

Kādam pusi saraksta sastāda sportiskas aktivitātes. Kāds savukārt, ir apņēmies šo teju 3 gadu laikā aiziet vienreiz uz teātri, kur citam šis pasākums ir paredzēts vismaz reizi mēnesī. Kāds vēlas šajā 1001 dienā izlasīt 101 grāmatu, kāds tikai vienu. Es te nevienu nenosodu, un ne par vienu nesmejos, jo zinu, ka kādam mani punkti liksies smieklīgi, niecīgi vai vēl sazin kādi. Tomēr es saku, cik interesanti ir salīdzināt šos sarakstus. Man patīk tiem sekot līdzi. Citreiz ir interesanti iziet cauri kādam svešam sarakstam un atķeksēt pie sevis tos punktus, kuri jau ir realizēti, vai piefiksēt kādu neprātīgu ideju brīvdienām.

Ir cilvēki, kas grib diskutēt par šo muļķību un nosodīt - kam tas vispār vajadzīgs. Tomēr man liekas, ka uzrakstot lietas uz papīra (vai blogā), es nonāku jau dažus soļus tuvāk šim sapnim vai ikdienišķajam darbam. Publicējot šo sarakstu, kad jebkurš var sekot līdzi tam, es jau publiski esmu apņēmusies šos punktus realizēt un tā ir vēl lielāka motivācija kaut ko darīt lietas labā. Man apkārt ir tik daudz lietu, sapņu, ideju, darbu, pienākumu, vēlmju un mērķu, ka starp tiem visiem var pazust. Reizēm man ir bijis tā, ka pienāk brīvdiena, ko gribas interesanti pavadīt, bet pēkšņi nav nevienas pašas idejas, ko darīt - neskatoties uz to, ka esmu gribējusi izbaudīt teju visus pasaules labumus, pēkšņi viss aizmirstas. Tāpat arī ir tik daudz dažādu sīku darbiņu, par kuriem daudz domāju, tomēr nekad neatrodas tiem laiks, un kad pēkšņi ir parādījies brīvs brīdis - atkal vairs nezinu, kur ķert un ko grābt. Tādēļ jau labu laiku atpakaļ es savā plānotājā rakstīju šīs lietas. Tām nebija termiņš vai uzdevums tikt realizētām vispār - tās bija lietas, kuras būtu feini izpildīt. Un tad parādījās šis saraksts, kurš man visu lika salikt pa plauktiņiem. Protams, nav jau obligāti tur jābūt 101 lietai 1001 dienā. Tās var būt 100 lietas 100 dienās, tās var būt 111 lietas 1111 dienās. Tas vispār var būt viena gada plāns ar nenoteiktu skaitu lietu. Tas jau nav svarīgi. Vienkārši man tās ir 101 lietas 1001 dienā, jo tāds ir tas projekts.
Vienā blogā bija minēts, ka daudzi sevi pirmspēdējā punktā soda ar ziedojumiem par katru neizpildīto punktu, bet tas esot lieki. Un te jau atkal var diskutēt, cik lieki vai vajadzīgi. Es šādu punktu iekļāvu, jo ne vienmēr redzot ziedojumu kastes vai reklāmas vai ubagus uz ielas es to naudu iedodu. Patiesībā, es to var teikt vispār nedaru, jo man liekas, ko tad es tur to savu latiņu vai nedod Dievs, santīmus mētāšu. Ne jau man žēl, man vnk liekas, ka es ar to mazumiņu nespēšu palīdzēt. Taču te man būs jāizpilda šis punkts un patiesībā, zinu, ka man būs vairāki neizpildīti punkti, kas nozīmē, ka ziedojuma summa varētu būt lielāka.
Vēl interesants secinājums, kad drīz būs pagājis jau puse no termiņa - lietu aktualitāte. Man jau tagad ir lietas šajā sarakstā, kuras vairs nešķiet aktuālas vai nozīmīgas. Kad taisīju sarakstu, tik ļoti gribēju aizbraukt uz Indiju. Es pat biju pilnīgi pārliecināta, ka tas būs mūsu nākamais gala mērķis, taču tagad man uz turieni pilnīgi nevelk. Nemaz. Vēl jau ir vairāk kā 600 dienas palikušas - kas zin, varbūt atkal ļoti gribēsies uz turieni. Taču ar šo es gribu teikt, ka arī mūsu vēlmes un sapņi laikam ejot kaut kur aiziet. Un tad, ja ir iespēja uz tiem atskatīties atpakaļ ir interesanti redzēt to, ko kādreiz esam vēlējušies un šobrīd vairs ne. Ir interesanti pavērot savu sapņu mainību :)

Vienvārdsakot, piedāvāju ieskatam tos "101 lieta 1001 dienā" sarakstus, kas man ir zināmi.


Un kā jau rakstīju - manuprāt, katram cilvēkam būtu jābūt savam lietu sarakstam. Jautājums tikai, cik garam tam jābūt, ar kādu termiņu un cik publiskam. Galvenais, lai ir kurp tiekties.

5 komentāri:

Signis teica...

Man visgrūtāk ir tās izdarītās lietas reģistrēt un apkopot. Jau labu laiku gribu uzrakstīt par trešdaļas pārvarēšanu, bet nekādi nesanāk. Kā arī, ja tagad būtu stādījis tās 101 lietas ko izdarīt, tad mans saraksts būtu pavisam savādāks.

agnese teica...

No kļūdām mācās! :) man ar tagad saraksts būtu citādāks. Bet nu pēc sešsimts-cik-tur-tām dienām es varēšu taisīt jaunu sarakstu :D

..un par apkopošanu - arī tur tas pats. Ir šis tas neapdeitots pagaidām...

Ilze Lipska teica...

Arī man patīk salīdzināt. Negribu vispārināt, ka pēc saraksta var spriest par cilvēku kā tādu, bet ir nianses, kas savādāk ikdienā paliek paslēptas, tīši vai netīši.
Es gan tik tikko sastādīju sarakstu, bet Ak, šī cilvēka daba. Jau tagad man šķiet, ka dažus nozīmīgus punktus neesmu iekļāvusi (tomēr to nozīmīgums garantē realizēšanu, viens mierinājums..), bet dažus punktus, šķiet, ir iekļāvusi kāda manis daļa, ar kuru tā pa īstam vēl neesmu iepazinusies. Laikam pēdējais laiks iepazīties, tos realizējot.
Ir, ir labi. :)

Anonīms teica...

Sākumā domāju, ka iekļaušu sarakstā tikai nopietnas lietas (manā uztverē), kuras nevar tā uzreiz paņemt un izpildīt. Tomēr nejauši iespruka arī dažas nenopietnākas.. :) Bet jā, man arī patīk palasīt citu personu sarakstus un smelties interesantas idejas, jo mans saraksts, lai arī jau sen kā sākts, vēl nav pabeigts - negribas iekļaut kaut kādu sviestu tikai tāpēc, lai piepildītu trūkstošās lietas, gan jau ar laiku parādīsies kas interesants. Mēģinu uzsūkt idejas.. :)

Sandra teica...

sveiki.. arī es esmu sastādījusi šo 101 dienas sarakstu... jā.. arī es skatīju gan Sigņa blogu un ne tikai.. tās vēlmes jau mums atšķitras.. tās tiešām kaut kā liek apkopot domas kas kad ir svarīgs.. -mans plāniņš ir pavisam parasts, jo es nestrādāju, tātad!- nepelnu... tātad attiecīgi manas vēlmes ar daudz ko ir piezemētas... bet nu katram savs :))

Lai jums izdodas nu krietna daļa no iecerētā...

ak jā.. es gan šos plānus pirmoreiz pamanīju vācu blogos apmēram pirms gada... bet lāgā neizpratu... kad kaut kā nejauši ieklīdu latvijas blogos par šo tēmu.. citu variantu nebij...